torsdag 26 maj 2011

Härliga tider, strålande tider

Det går inte att se vattnet i sjön för all vass. Inte ens när jag klev upp på en stege. Silon i Väderstad syns som riktmärke på andra sidan Tåkern. Bra, så jag vet var jag är.
Härligt väder och naturen visar sin finaste skrud. Det är så vackert att det gör ont. Men...
Visst gör det ont när knoppar brister...


En annan härlig dag var jag ute och sällskapade med min Gudfar. (de räknas väl som det livet ut ??) Han hämtar mjölken ute hos bönderna och kossorna på landet, som vi så småningom sätter som olika produkter på matbordet.
Många mil blev det. Lång dag. Väldans lång dag. Min kropp har inte riktigt hämtat sig än. Otroligt fin natur, djur och bönder vart vi än åkte.

Visst naturligtvis, trivdes jag som fisken i vattnet. KOSSOR & kalvar och en och annan tjur förgyllde dagen ! På en gård "pratade" jag med kalvar som gick ute i ett hägn. De små sötingarna trodde jag skulle ge dem mat så de började bröla som galningar. Förlåt ! Bonden tittade lite snett på mig. Hoppas de har tystnat...


En tyst en´, men mycket nyfiken. Kanske inte många som kommer på besök med mjölkbilen och tar bilder av "huvudrollsinnehavarna". Mera sånt, tyckte Rosa. Eller vad denna donna nu hette.


REKLAM



Lastbils träff - tömnings dags av mjölken hos Boxholms ost. Mycket mjölk går det åt, många ostar blir det !


Hemma vid. Trodde ingen skulle flytta in i holken i år. Det var två Blåmesar som var tidigt ute, men sedan vart allt lugnt. Så jag öppnade holken och tittade. Där låg den ena pippin död. Stackarn.
Inte lustigt att ingen annan ville in där. Men jag rensade och gjorde fint och nu så verkar det som ett Flugsnappar par har flyttat in. Han sjunger så underbart fint. En mycket, mycket morgon pigg hyresgäst. Jag och katterna har suttit och lyssnat på honom sedan 02. 35......
Tänk vad kombinationen vårkänslor & häckningstid kan ge en energi !

Känner ni doften ? Så underbart ! Plockade i söndags. Det är nog frågan om det kommer att finnas några till Mor på söndag. Så tidigt och allt helt utslaget.


Naturskönt. Så skirt och ljust, ljust grönt. Vår som snart övergått till försommar.


Välkommen åter, snälla sol, som jagat nordanvinden,
nu har du sovit sen i fjol och vaknar röd om kinden.
Värm upp vår jord, så växer råg och fyller bondens lada.
Värm sund och vik och vind och våg, så får vi gå och bada.
Välkommen åter, snälla sol, lys över land och vatten:
Nu klingar sång, nu stäms fiol, nu dansas hela natten.

August Strindberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar