torsdag 17 november 2011

Snart dags

Tio dagar kvar till 1 Advent. Hörde nyss väderrapporten, ingen snö att vänta här inte. Men det ska ju vara vitt !
Inte massor, inte som förra året. Bara lite, lite så att marken täcks. Det är väl inte för mycket begärt ?
Utanför, på altanen, står "lilla adventsgranen" och väntar på att få komma på plats. TACK grannen för att du "plundrar" skogen med mig ! Tack även mark/skogsägare ********** .....

Jag har ställt frågat till flera,
vilket jag ångrade ett par gånger, om 4 advent och Julafton kan vara på samma dag. Eller om advent söndagarna alltid är innan Julafton, om nu Julafton infaller på en söndag. Vid ett par tillfällen blev diskussionen lite ur artad... det var då jag ångrade mig, REJÄLT !, att jag funderat över denna sak och dessutom ställt frågan. Bättre hade det naturligtvis varit att som alltid GOOGLA saken !

Om det mot förmodan är fler som inte vet - Här är svaret:

Advent är den period som kommer före julhelgen. Advent börjar fyra söndagar före juldagen och håller på till och med julafton. Eftersom adventstiden alltid börjar på en söndag kan datumet för första söndagen i advent variera från 27 november till 3 december.Alltså kan fjärde söndagen i advent tidigast vara 18 december och som senast på julafton (24 december).

Ska nu sätta mig
och fylla på listan med lämpliga (eller olämpliga) julklappar till nära & kära. ALLTID lika kul !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar