onsdag 20 oktober 2010

Morgontankar

Kan, ska, alla som begått brott ges en ny chans ? Visst, stor skillnad på vad det är för brott man gjort. Jag tänker mord.
Kallsinniga mord. Någon som tar en annan människas liv, helt medvetet.

Har läst flera artiklar de senaste veckorna om att en av landets mest kända förbrytare kan komma att släppas ur fängelse. Inom två år.
Jackie Arklöf ska släppas fri. Om det (mot förmodan) finns någon som inte vet vem han är får du googla och läsa om den hemska och tragiska händelsen.

Arklöf har skött sig exemplariskt anser Kriminalvården så han är redo för att släppas ut. Och ??
Det är är här frågan kanske ska ställas igen. Kan, ska, alla som begått brott ges en ny chans ? Finns det en möjlighet att den dömda personen har "sonat" sitt brott ?

Enligt min personliga mening- nej, vissa brott finns det inte fängelsestraff långa nog för.

Magnus Sandelin har skrivit en bok om Arklöf - Den svarte nazisten.
Kanske att jag ska ta och läsa den, för att försöka förstå. Troligen kommer jag bara att bli mer rädd och tycka att Arklöf sitter bra där han sitter......


Skälig lön. Bättre arbetsvillkor. Inget man ska strejka för, inte i Kambodja i alla fall. Då blir man helt utan arbete. Att läsa om textilarbetarnas arbetsförhållanden får mig att skämmas. Än mera när det visar sig vara ett svenskt företag som sömmerskorna arbetar för. H & M

Näe jädrans, det ska komma snö i södra Sverige - nu blir det kaos !

Ekot, AB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar