måndag 8 juni 2009

Nu börjar arbetet i EU

På väg till röstlokalen i går blev maken och jag tillsagda av grannen; Ni röstar väl RÄTT nu ?
Rätt eller fel ? Smaksak !?
Kan vara svårt att avgöra vad andra tycker är rätt eller fel, men i det här fallet vet jag att sympatierna på hur politik ska föras är den samma som mig själv. På ett rätt sätt, alltså RÖTT.

Får gratulera Mp och PP till framgångarna. Särskilt PP. Har kollat runt lite på hur valresultaten är runt om i Sverige. På vissa platser, speciellt högskoleområden, har PP fått över 35-42% av rösterna. Inte långt till **(Egen majoritet ! )** lite svårt med siffror
Något att ta sig en funderare på för andra partier till riksdagsvalet 2010. PP kan komma att hamna i en vågmästar roll. Men det gäller att visa var man står i andra frågor, inte endast FRA och Ipred.
Skönt att SD inte nådde ända upp, fast ändå skrämmande att de ligger så högt som de gör.
Glädjande att flera har röstat nu än i valet 2004, en ökning med 6,7%. 3 107 343 av 7 088 303 röstberättigade, 43,8%. Fast bättre kan vi !

Nu ska personkryssen räknas, några nya ansikten blir det nog in i europaparlamentet. Kan inte hjälpa det, men jag skräms av Marit Paulsen. Om hon har den effekten på flera än mig vet jag inte. Hon och gamle räven Alf Svensson kan ta varandra i hand. Ja om nu Alf istället "tar" Ella Bolins plats för Kd.
Huhhh för vem det än blir som tar platsen...


DN1, DN2, DN3
SvD1, SvD2
AB

3 kommentarer:

  1. "...har PP fått över 35-42% av rösterna. Egen majoritet !"

    Lite petigt kanske, men jag kan bara inte låta bli att kommentera att även om 35-42% är enskilt störst så är det inte egen majoritet. Egen majoritet har man bara när man har över 50%.

    SvaraRadera
  2. Bra att vara petig ;D
    Tack för tillrätta visningen !

    SvaraRadera
  3. I Göteborg-Olofhöjd har Mp och PP egen majoritet.
    Mp med 23,6% och PP med 26,6%.
    Intressant ?

    SvaraRadera