måndag 6 juli 2009

Första dagen

El Toros första semester dag. Tänk om jag ändå hade semester ? Jag längtar, jag längtar så alldeles förfärligt efter semester.
Att få stressa ihop det där sista på jobbet, få ledigt, stänga av hjärnan för ett tag och ta semester.
Lyckliga ER !

Men för mig blir det ingen semester. Jag kan inte få ledigt och jag kan inte stänga av hjärnan och ta semester. För det första måste jag ha ett arbete att ta semester i från och för det andra måste jag ha en hjärna för att ha någon att stänga av. Så, det blir ingen semester.
Har varit helt sjukskriven i fem år och arbetslös i två ½. Ahhh, tänker ni. Då har ju människan semester hela tiden.
Det kan tyckas, men semester är en ledighet från något ett visst antal dagar per år.
Så klart, jag tar semester från min arbetslöshet och min sjukskrivning. Hmm, hur många veckor ska jag ta ? Fem, nja jag drar till med sex veckor. Långt och skönt....

Jag läser TCOs nyutkomna rapport "Jakten på superarbetskraften III", skriven av Roger Mörtvik- Samhällspolitisk chef, Avdelningen för samhällspolitik, TCO och Kjell Rautio Samhällspolitisk utredare, Avdelningen för samhällspolitik, TCO.
En rapport som visar utvecklingen med utanförskap och utsortering. Författarna har skrivit rapporter om ämnet 2005 och 2007.
Ingen förändring har skett, det är snarare ett permanent problem att arbetsgivare ratar att anställa långtids- sjukskrivna och -arbetslösa. Om nu det inte vore nog, så nu i den ekonomiska krisen, har även utsorteringen/uppsägningarna ökat bland småbarnföräldrar och "arbetare som inte håller måttet" ökat. Gammal som ung.

Det är här jag vill knyta ihop med det jag skrev i början av inlägget. Jag HAR en hjärna, en fungerande hjärna, en väl fungerande faktiskt. Bara för att jag har varit och är sjukskriven har jag inte blivit dum i huvudet.
Så klart att man "lägger av sig" arbetslivet, men för det är jag inte helt värdelös. Men det är inställningen som man möts av från många håll.
Hur kommer man till rätta med detta, hur ändrar man attityden hos framför allt arbetsgivarna ? Ja, det hjälper ju inte att regeringen genom för strängare och hårdare A-kasse och sjukförsäkringsregler. Det får närmast en omvänd effekt. Utslagningen blir evig.

”Regeringen har ensidigt inriktat sig på att ställa krav på dem som stått utanför arbetsmarknaden. Det är som om det vore deras personliga egenskaper som är problemet.”
(Professor Tapio Salonen, i Dagens Nyheter 2009-05-10)

Läs hela rapporten från TCO här.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Förstår vad du menar med att vilja ha semester fast du är sjukskriven.. kände lika dant när jag var arbetslös en tid, man vill ju ha den där skillnaden i vardagen att se fram emot..
    Måste ses snart!
    Ha de..

    SvaraRadera