måndag 16 november 2009

Jag & Världen

?

"Jag skriver, alltså finns jag till." Så diktar Göran Greider. Jag lånar hans ord. Det verkar stämma. För även jag verkar finnas till, jag skriver ju. Bra sätt att få veta om man nu undrar över ens existens.

Ibland slås jag av hur liten, oviktig man är på jordklotet. En liten skit rent av. Fast sedan i ett annat perspektiv är man en stor del i en stor sak. Världen. Jag är en av de 6,8 miljarder människor som befolkar jorden.
Om vi människor skulle dela jordklotet lika så skulle varje person förfoga över 6200 kvadratmeter skog, 7200 kvadratmeter lantbruksjord och 54000 kvadratmeter hav.
Häftigt.

Annat häftigt är att det finns 21 000 000 000 000 000 000 molekyler i varje kubikcentimeter luft. Undrar just hur många som är farliga av alla dessa.
Ta inga djupa andetag ! ?

Mera konstigt - Varför har befolkningen på ön Nya Guinea över 1071 talande språk ? Världens språkrikaste. Många språkkurser blir dé !

Fakta: IllustreradVetenskap

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar