måndag 20 april 2009

Har FK skygglappar på sig ?

Jaha, ett pressmeddelande från försäkringskassan "Ohälsotalet stadigt nedåt".
Mycket positivt att svenska folket blir friskare. Jippiee !! För det är väl så ? Ja, att vi blivit friskare eftersom färre behöver ha sjukpenning eller sjukersättning ?

Fast när ordet "BEVILJAT" kommer med så är det nog dags att dra öronen till sig. När jag sedan läser "Enligt Försäkringskassan går det inte att koppla minskningen till de nya sjukskrivningsreglerna som infördes den 1 juli förra året", då vet jag inte om jag ska skratta eller gråta.
Hur många människor har blivit utförsäkrade pga att FK har en helt annan uppfattning om den försäkrades hälsa än den försäkrade själv och dennes läkare ? Om hur det svaret lyder pratas det inte om från FK-håll eller ges inte ut något pressmeddelande från generaldirektör Adriana Lender.

Under kommande år, 2010, är det ca 60 000 personer med sjukersättning som antingen kommer att bli utförsäkrade eller få stadigvarande sjukersättning. Pga av de regler som infördes 1 Juli 2008 finns inte möjligheten till tillfällig tidsbergränsad sjukersättning längre. Kommer de personer med sjukersättning som forfarande befinner sig i någon slags rehabiliteringsåtgärd- medicinskt eller annat att bli utförsäkrade ? Fick själv svaret av FK att "det var ju en besvikelse att du inte är frisk" när jag påpekade att jag inte kan påskynda operationer och min rehabilitering efteråt, fort nog...och inte heller att jag kan göra något åt mina bestående skador. Om jag kunde skulle jag ! Snacka om besvikelse...

Skulle verkligen vilja ha siffror på vart personer tagit vägen i statistiken- friska åter i arbete, arbetslösa etc etc. Då menar jag "den sanna verkligheten" bakom rubrikerna "Historiskt få sjukskrivna"

Media: FK, DN, SvD,
Bloggar: Resurs, Resurs2,Resurs3, Ett Hjärta Rött

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar