onsdag 8 april 2009

Jag arbetade på fel plats för länge

Ska snart ta Påsk ledigt. Ta ledigt från Reinfeldt & co styrande eller icke styrande av Sverige, inte läsa borgarblaskornas upprörande rader.

Men först ska jag skriva detta.
När Reinfeldt kom till posten som statminister dröjde det inte länge innan det började skäras ned och förändras både i det ena och andra.
Bla. arbetsmiljöverket och arbetsmiljöforskning fick indragna anslag och arbetslivsinstitutet lades helt ned. Nu ska det satsas igen...

....på kvinnor. Långtids sjukskrivna kvinnor tillbaka till arbete. Eftersom jag både är kvinna och långtidssjukskriven blir jag så klart mycket intresserad.

Det ska tillsättas 25 miljoner kronor för rehabiliteringsprojektet. Men jag tror att det är fel enda att börja i. Däremot orsaken till att det just är flera kvinnor som är långtidssjukskrivna vore rätt sak att ta i.
Blir undrande och förbannad när jag läser DNs sjukskrivne ogillande Hanne Kjöllers ord,


Nu ska vi äntligen få reda på sådant som hur kvinnor och män med samma arbetsuppgifter skiljer sig åt i sjukskrivningsmönster, hur stor del som kan kopplas till arbetsplatsen och vad resten handlar om. Därutöver vilka metoder som kan få kvinnor tillbaka i arbete. Är det massage eller kognitiv beteendeterapi? Eller kanske ingetdera?

Allt detta är viktigt. Myterna om kvinnors sjuklighet har florerat så länge att de kommit att etablera sig som sanningar. Som att det är arbetsplatserna som gör kvinnor sjuka, och att ansvaret för rehabiliteringen därför vilar på arbetsgivaren. Hur fel hamnar inte insatserna om arbetsmiljön visar sig vara mindre viktig än till exempel relationer till andra, grundstämning och inställning till livet.

Men vad är detta ? Fattar jag inte vad skribenten skriver ? Ett hån ?
Det är väl inget nytt att kvinnor och män är olika byggda. Helt olika för att klara samma arbetsuppgifter. Finns kvinnor som klarar av både monotona och tunga arbeten utan att få skador, med de är få. Om inte under den aktiva arbetstiden så under senare delen i arbetslivet. Arbetsskador som "blev till" för länge sedan och visar sig långt där efter.
Som om jag skulle tacka Husmark-Pehrsson för denna nya idé, näe det blir inget med dé.

DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar