torsdag 10 december 2009

Sjukförsäkringen- Alliansens spik i kistan

Jodå, även idag skriver jag inlägg om Alliansregeringens sjukförsäkring. Det kommer jag att fortsätta med tills den omarbetas och ändras.
Omarbetas till en human och rättvis försäkring som den borde vara.

Jag följde debatten från riksdagen igår. Ministrar och ledamöter talar om att det handlar om att hjälpa människor tillbaka i arbete som varit länge i sjukskrivning. Att sjuka ska känna trygghet, är en del av vikt påstår de.
På vilket sätt kan jag känna trygghet och hjälp ger det mig när jag helt blir utan ersättning ? Jag kastas ut från den, ena dagen till den andra, men är fortfarande SJUK.

"För att ingen ska fastna i sjukskrivning sätts en bortre gräns på två och ett halvt år upp i sjukförsäkringen. Efter det får människor stöd av arbetsförmedlingen. Ingen kommer att stå utan ersättning eller stöd. " citat från AB

Jag har sagt det förrut: JAG HAR INTE FASTNAT !

Stöd av arbetsförmedlingen ? Har de lösningen till att förbättra mina skador ? Hade jag vetat detta hade jag gått dit för länge, länge sedan.
Att kastas ut från sjukförsäkringen och gå till arbetsförmedlingen där min arbetsförmåga ska utredas- det är sjukt !
Även att ha en tidsgräns på HUR länge du kan vara sjuk är helt galet. Så länge man ÄR sjuk SKA man vara i sjukförsäkringen.

Tobbe upprepar Reinfeldts ord för mig : "– Människor kommer i kläm. Det är så att säga nästan oundvikligt i varje samhällsförändring"
Komma i kläm, det handlar väl knappast att komma i kläm, Reinfeldt. Här kör regeringen totalt över tiotusentals människor. SJUKA människor. Det är vedervärdigt !

Under gårdagens riksdags debatt var det stundtals hårda ord och tuff stämning. Det framfördes från Veronica Palm (S) och Gunvor G Ericsson (Mp) att människor är oroliga och bad att regeringen skulle tänka om.
Någon förståelse för att människor är oroliga har vare sig socialminister Husmark-Pehrsson (M) eller socialförsäkringsutskottets ordförande Gunnar Axén (M). "Det finns inget att oroa sig för."

Axén förklarade: "att han kände sig glad och stolt över sjukförsäkringspolitiken" Oron skyllde han på oppositionen, främst på Palm.
"– Varje gång Veronica Palm öppnar munnen blir tusentals människor oroade i onödan, sa Gunnar Axén."
För min egen del blir jag orolig av att bara SE Gunnar Axén - han behöver inte ens öppna munnen.

Att vara stolt och glad Gunnar Axén, när nyårsklockorna ringer då ca 17 000 människor utförsäkras . Från det ena slaget till den andra, utförsäkrad.
Därefter under 2010-2012, vid varje månadsskifte, nya som går samma öde tillmötes.
Stolt och glad ?

Media: DN1, DN2, DN3, DN4, AB1, AB2, AB3, AB4, SvD
Bloggat: PeterAndersson, Utredarna, ClaesKrantz, tidigare egen bloggpost

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar