tisdag 1 december 2009

Utanförskap - ord som inte har någon förklaring

När jag skrivit ett inlägg som jag ska lägga ut på bloggen använder jag mig av stavningskontrollen här på Blogger. Så även när jag skrivit dokument tex i Word eller annat ordbehandlings program.
Beroende på vilket program jag använt och vilket utförande stavningsprogrammet har "finns" inte vissa ord med i ordlistan. Eller så känns inte ordet igen alls utan det ges förslag på konstiga uppdelningar av ordet till ett försök att ordet faktiskt SKA betyda nåt. Känns det igen ?

Tex som nu, "Word" finns inte. Ordförslag att ersätta med: ord, Ford, förd, Tord eller bord. Utanförskap är ett sådant ord som inte känns igen och därmed blir uppdelat. "utan förskap" - vad tusan betyder det ? "utanförs kap"? Till sist "ut anförskap" . Alla förslag lika knasiga som själva ordet utanförskap.

I Lo-tidningen diskuterar tre professorer, Åsa Nilsonne, Hans Swärd och Stefan Svallfors, ordet UTANFÖRSKAP.
Alliansregering startade med att använda ordet utanförskap inför valet 2006. Begrepp för människor i arbetslöshet och/eller i sjuktillstånd med sjukpenning eller sjukersättning.

Men vad betyder ordet egentligen ?
Jag har varit sjukskriven länge, i omgångar och i olika procentdelar. Men jag har aldrig känt mig utanför. Skulle jag det, har jag missat nåt ?
Jag har hela tiden haft tron och hoppet till att jag en dag ska bli så pass bra att jag kan återvända till arbete i någon form/av något slag.
Men nu känner jag och över 50 000 andra sjuka att det är ett riktigt utanförskap vi är på väg mot- helt och hållet ordnat och skapat av regeringen själva. Ni som skulle förbättra utanförskapet inte försämra det.
Som Hans Swärd beskriver i artikeln, "även de innanför socialförsäkringssystemet betraktades som utanför". Vi är/var innanför, problemet är bara att man inte kan vara sjuk hur länge som helst. Inte ens så länge tills man blir frisk.

Vad kommer benämningen att var sedan ? - utanför utanförskap

Om ni som jag är för gemensam välfärd - Skriv på Budkavle för välfärd

Media: LO-tidningen, AB,
Bloggat: PeterAndersson, EttHjärtaRÖTT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar