onsdag 16 december 2009

Tuppen döpte vi till LOFFE

Jag och en tjejkompis åkte på semester i hop. Till Tunisien. Vilket år det var har jag glömt, typ hundra år sedan känns det som. Men det var någon gång början av 90 talet.
En vecka i varmare land.

Minnen kom tillbaka när jag idag läste om "smygpremiären" av Göta Kanal 3 och såg veteranen Loffe Carlsson. (herre gud- räckte det inte med två filmer om det där diket ?)
På vårt flyg som skulle ta oss till "annat land" var nämligen Janne "Loffe" Carlsson med. Han utmärkte sig redan vid incheckningen med att vara otroligt högljudd och allmänt otrevlig till höger och vänster.
Väl på planet fortsatte han på samma inslagna bana. Då fick vi andra "se" vad hans beteende berodde på...
Det dracks i ett ! Eller inte helt fel att kalla det för att det söps.
Jag är långt ifrån nykterist, men det finns gränser. Både i drickes mängd och i uppförande.

Flera med oss, förutom kompisen och jag, tyckte att han var både störande och ful. Både mot andra resenärer och flygpersonal.
Som tur var for vi åt olika håll väl framme nere i Tunisien så att vi skulle slippa se honom under veckan. TRODDE VI JA´!

Två svenska tjejer, utan herrsällskap på resa till arab land. Behöver jag berätta mera....
Att inte vara insatt och veta hur olikt det är från "hemma" var kanske tur att vi inte visste. Just med den delen att Tunisien ÄR ett arab land.
Återkommer i det, men först LOFFE.
Vi anlände mitt i natten så klockan var nog så där vid 02-02,30 när vi väl kommit till hotell och fått våra rum.
Somnade. Men vaknade med ett ryck.
Minaret bön och sång skrålade högt. Tittade på klockan, den var bara lite över 04.00. Vi tittade på varandra och skrattade.
Huvudet på kudden igen, det kanske gick en kvart - en tupp börjar gala. Det var så nära att vi trodde att den faktiskt var på vår balkong ! Vi fullkomligt gapskrattde.
Där efter, var och varannan minut, gal tuppen. Varje dag - från det att böneutroparen startade dagen tills det att det blev mörkt, antar att tuppen somnade då. Den blev i alla fall tyst.
Men vi skrattade inte längre....
Vi döpte tuppen till LOFFE, vi tyckte att han förde samma oväsen som den "riktiga" gjort under flygresan. Tuppen LOFFE, mycket irriterande.

Några ord om själva veckan. Vi antogs vara ett par eftersom vi delade rum. Städerskorna tisslade och tasslade, gjorde "extra fint" i våra sängar med blommor varje dag. Ja herre gud, så roligt vi hade åt alltihopa.
Kompisen fick ett bud på mig. HAHA - En skock kameler istället så skulle jag blivit kvar i Tunisien.
Tur att hon inte tog budet , men vad skulle hon med en massa kameler till ?

Vill bara säga att jag har inte något som helst emot vare sig arabländer eller människor där ifrån. Men helt klart är att det är stora skillnader mellan länder, religion och samhällen. Som ganska ung och ovetandes lärde vi oss något.
Den enda jag hade något emot var LOFFE !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar