onsdag 27 maj 2009

Matematik kan vara svårt

Jag är inget geni, men jag har klarat och klarar mig ganska bra ändå. Matematik som ämne i skolan gillade jag aldrig, men har lyckats hålla mig som en "medel" elev.
Mutiplikationstabellen var svår att "pränta" in. Lär man sig den i skolan över huvudtaget nu för tiden, så som man rabblandes skulle kunna den förr? Förr och förr... så där 30 år sedan ?!
Skit samma, den var svår att få in. Speciellt nias tabell, vad nu den skulle vara svårare än de andra. Pappa tragglade med mig, länge. Till sist så satt även den.

På högstadiet, påstår min rarabarndomsvän själv minns jag inte, att vi hade tävling om vem som kunde lösa uppgifterna först på mattelektionerna. Jojo, jag löste nog dem men det var väl inte det att komma först som kanske var det viktigaste utan att de var rätt lösta. Där sprack det för mig !
Jag kanske skulle kunna få jobb hos Norska staten, de verkar vara lite sisådär på att räkna de också. Glädje kalkyler och beräkningar kan nog jag åstadkomma också. Nu menar jag JASplanförsäljning. Såg på Uppdragsgranskning i kväll där ämnet togs upp. Norges köp av stridsflygplan.
Bäst är nog att hålla koll på äpplen och päron, jag menar kronor och dollar. Speciellt på hur valuta kurserna ligger till. Annars kan det nog bli en riktig överraskning när notan väl ska betalas. Säga och tro vad man vill, räknefel eller politisk tryck. JSF stjälpte JAS.

SVT,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar