måndag 3 november 2008

Arbetsmiljö- något som berör ALLA

Arbetsmiljö- ett stort och brett ämne, det innefattar en hel del när man tänker efter. Det som jag först tänker på är miljön med ens arbete och arbetsplats. Finns det risk för skador? Omedelbara eller/och/även på långsikt ?

Nästa tanke, vad arbetsmiljö är, är hur man trivs på jobbet. Arbetskamrater, chefer och samarbetet däremellan.
Chefer är ett eget släkte....
Under mina arbets år har jag haft nio olika chefer. Alla olika i sig, mycket olika. Tidiga år hette det förman eller bas, så gammal är jag !, El Toro hjälper också till att namnge chefer. Men det är inte namn jag tänker skriva ned...... Senare är väl den korrekta benämningen- arbetsledare.
Nu kom jag ifrån ämnet. Chefer och arbetskamrater medverkar ju i hög grad till hur den sociala arbetsmiljön är. Vissa passar utmärkt och vet sin roll som chef andra inte. De verkar ha kommit helt fel i sitt yrkesval eller kanske kommit in som chef på ett bananskal..... Ett helt annat kapitel.

När arbetsmiljön är dålig av någon anledning så måste det till en förändring. Helst då innan det sker olyckor. Men det är där det brister. Efter Alliansens nedläggning av Arbetslivinstitutet och de minskade anslagen med 160 miljoner har var tredje arbetsmiljöinspektör tvingats sluta. Arbetsmiljöarbetet har avstannat. Dålig arbetsmiljö måste få kosta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar