fredag 9 januari 2009

Oppositionens chans att visa framfötterna

Försäkringskassan måste minska sina kostnader med minst 900 miljoner under 2009. Låter alldeles utmärkt.

Hur ? En sak är säker, att det kommer inte att ske utan att det märks eller påverkar de försäkrade.

Den stora omorganisation som gjorts plus byte av datasystem har lett till den tuffa kostnadsituationen.
Enligt Statskontorets utredning som kom den 7 januari har den stora omorganisationen lett till att inte handläggningstiden inte kunde hållas för ärenden under 2008, inte heller att utbetalningar kunde ske i tid.
Därtill att beslut som fattas blir felaktiga pga bristande underlag.

DET MENAR NI INTE ! En myndighet, Försäkringskassan, som "tyvärr" blir ansvarig för människor som av en eller annan anledning inte kan arbeta. Det är ju precis vad man behöver då; oroa sig för sin ekonomi och hela ens framtid. Kommer jag får någon ersättning, när kommer jag att få min utbetalning, vad kommer att ske ?

Det som jag tycker är allra värst, handläggningsbeslut som skickas ut till personer utan att det finns ett namn på vem som är ansvarig besluts handläggare. Det är ju för attan ens eget liv det handlar om. Är det beslut som ingen kan eller stå för ? Om inte skandal så nära på.
Anmälan har gjorts av LO-TCO Rättsskydd och jag hoppas verkligen att S+mp+Vp tar och visar att de inte accepterar Alliansen sk. välfärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar